Micsoda rendkívüli nő! Nem a Földön, hanem valahol máshol él, egy szebb világban teli gyönyörrel. Mint egy angyal! Én ilyennek látom Guite-et. Ő a legjobb barátom és a nő, akit a legjobban szeretek a világon.
mondta az énekesnő Marguerite-ről.
Nem kell mélyen kutatnunk Piaf repertoárjában, ahhoz, hogy rábukkanjunk egy Marguerite által komponált dalra, hiszen a legnagyobb slágerek (Milord, Hymne á l’amour, Les amants d’un jour, La valse de l’amour…) az ő keze alól kerültek ki, így az is hallotta már munkáit, aki csak a nevesebb, az imént felsorolt Piaf sanzonokat ismeri. Több mint 70 mesterművet ajándékozott “Didou” barátnőjének, aki az utolsó időkben csupán kettőt hagyott meg repertoárjában.
Az a bizonyos légiós… (1937)
1937-ben, amikor Edith hazatért Párizsba nizzai fellépéséről, előzetes levelezésekben megbeszélve, elkezdett dolgozni a dalszövegíró Raymond Assóval. Első találkozásuk 1935-re nyúlik vissza, amikor Edith első estjeit adta a Gerny’s bárban.
Ha úgy döntesz, hogy komolyan szeretnéd űzni az éneklést, keress fel!
mondta Asso az újdonsült énekesnőnek.
Az egyik nap Raymond bemutatta mentoráltját munkatársának, Marguerite Monnot-nak. Aznap életre szóló barátságot kötöttek. Edith lett Marguerite “Didou”-ja, Marguerite pedig Edith “Guite”-je.
Első közös munkájuk a Mon légionnaire című dal volt, mely pár hónap alatt meghódította egész Párizst.
A szerelem himnusza (1947-1949)
Edith 1947 novemberén debütált az amerikai közönség előtt hatalmas kudarcokkal. A sajtó Franciaország legnagyobb énekesnőjeként harangozta be őt. A közönség teljesen másra számított. Több hónapos küzdelmek, és próbálkozások árán aztán kivívta magának a tiszteletet, az elismerést, a közönség szeretetét.
Ezen turné alkalmával alakult szerelem közte és a bokszoló Marcel Cerdan között. A hatalmas vágy a férfi iránt ihlette meg Edith-et, hogy megírja Hymne á l’amour című dalát, melynek zenéjét a legjobbra bízta: Marguerite-re. A férfi halála után bontakozott ki a mű drámaisága igazán.
Marguerite, Edith és Marcel 1949-ben.
Van egy dal, amely számára a magasztos szerelmet jelenti, ez az Hymne á l’amour, amelynek szövege sajnos valóra vált, s amelyet nem képes elénekelni úgy, hogy ne lenne teli a szíve ezzel a hatalmas vonzalommal, amit Marcel iránt érzett, és a mai napig érez…
nyilatkozta Marguerite 1960 januárján a Sonorama riporterének.
Allez, venez Milord! (1959)
Az 1959-es év volt a hanyatlás kezdete. Műtétek, fizikai gyengeség, majd a teljes kimerülés. Mindezek mellett egy szakítás is, egy fiatal zenésszel, Georges Moustakival. Az egyetlen dolog, amit Edith köszönhetett neki, az a Milord dalszövege volt. A zene megalkotásához szintén barátnője segítségét kérte, ami a lehető legjobb döntés volt. Két verzió született, melyből sajnos a fel nem használt művet sosem tudjuk meg, hogyan hangzott. Egy évvel később a dal elnyerte a Sanzon Aranycímerét.
A munka vége (1960-1961)
Edith egészségi állapota egyre romlott, amely egy éves hallgatást eredményezett. Pihenésének oka a nagy álma, az Olympia Színházbeli visszatérése volt, amire erőt gyűjtött. Ekkor írta meg a C’est l’amour szövegét, melyet Marguerite zenésített meg. Ám ekkor még nem tudták, hogy ez lesz az utolsó közös projekt.
1960. októberén Charles Dumont zeneszerző vette át Monnot helyét. A férfi elvarázsolta Edith-et az újonnan hozott, Non je ne regrette rien című dallal, majd később többi szerzeményével. Marguerite háttérbe szorult, olyannyira, hogy a az Olympiai repertoárban a 17 dalból csupán 2 dala maradt: az egyik legújabb a Les blouses blanches, és mindenki kedvence a Milord. Csalódását Edith felé sosem mutatta ki. Fájdalmát magával vitte a túlvilágra, ugyanis 1 évvel később vakbélgyulladás következtében meghalt.
23 évnyi barátság – 1960-ban Edith átveszi a Sanzon Aranycímerét a Milord c. dallal, melynek Monnot szerezte a zenéjét.
Nagyon nehéz Marguerite Monnot-ról beszélnem, hisz, ahogy mindenki tudja, a legjobb barátom volt. Nélküle nem válhattam volna Edith Piaffá.
nyilatkozta az énekesnő 1961-ben, barátnője halála után.
Bővebben a dalokról
Az alábbi listában összegyűjtöttem az összes Piaf dalt, melynek Marguerite szerezte a zenéjét. A címekre kattintva meghallgatható az adott zeneszám. Érdekességképpen a lista legalján közlöm azokat a dalokat, melyről nem készült felvétel, vagy elveszett. Ezeknek szintén Monnot szerezte a zenéjét.
- L’étranger (1935)
- Mon légionnaire (1937)
- Le fanion de la légion (1937)
- Je n’en connais pas la fin (1939)
- Le petit monsieur triste (1939)
- Elle fréquentait la rue Pigalle (1939)
- Y’en a un de trop (1940)
- Escale (1940)
- J’ai dansé avec l’amour (1941)
- Ou-sont ils mes petits copains? (1941)
- C’était un jour de fete (1941)
- L’homme des bars (1941)
- Tu es partout (1942)
- J’ai qu’a l’regarder (1942)
- Je ne veux plus laver la vaiselle (1943)
- Le brun et le blond (1943)
- C’était si bon (1943)
- La valse de Paris (1943)
- Chanson d’amour (1943)
- Histoires de coeur (1943)
- Les gars qui marchaient (1944)
- Regarde-moi toujours comme ca (1944)
- Y a pas de printemps (1944)
- Adieu mon coeur (1946)
- C’est merveilleux (1946)
- Le chant du pirate (1946)
- Mariage (1946)
- Le petit homme (1946)
- Les cloches sonnent (1947)
- C’est pour ca (1947)
- Il a chanté (1948)
- Dany (1949)
- Tu n’as pas besoin de mes reves (1949)
- Hymne á l’amour (1950)
- La p’tite Marie (1950)
- Tous les amoureux chantent (1950)
- Le ciel est fermé (1950)
- Demain il fera jour (1951)
- L’homme que j’amerais (1951)
- Si si si (1951)
- Avant l’heure (1951)
- Chanson bleu (1951)
- La valse de l’amour (1951)
- C’est toi (1951)
- Les amants de Venise (1952)
- Heureuse (1953)
- La goualante du pauvre Jean (1954)
- Enfin le printemps (1954)
- C’est á Hambourg (1955)
- Un grand amour qui s’achéve (1955)
- Les amants d’un jour (1956)
- Avant nous (1956)
- Opinion publique (1957)
- Salle d’attante (1957)
- Comme moi (1957)
- Les amants de demain (1958)
- Fais comme si (1958)
- Les neiges de Finlande (1958)
- Tant qu’il y aura des jours (1958)
- Milord (1959)
- C’est l’amour (1960)
- Je m’imagine (1960)
- Les blouses blanches (1960)
SOSEM RÖGZÍTETT / ELVESZETT DALOK MONNOT-TÓL PIAFNAK - La demoiselle du cinquiéme (1943)
- C’est l’histoire de Jésus (1943)
- Mon amour vient de finir (1943)
- Le grand cité (1946)
- Sans faire de phrase (1948)
- Y’avait une voix qui se lamentait (1948)
- Pourqui m’as-tu trahi? (1948)
- Blues de février (1948)
- Monsieur Lévy (1948)
- Pas un minute de plus (1948)
- Vol de nuit (1948)
- Moi, je sais qu’on se reverra (1948)
- Le gilet (1948)
- Dans tes yeux (1951)
- Le diable est prés de moi (1952)
- Une jeune apatride (1956)
- Pleine de nostalgie (1956)
- Mon amour, je t’aime (1958)
2 hozzászólás
Ili · 2020.04.04. – 19:44
Köszönet Laci ezért a sok “munkàért” !! Minden PIAF rajongó nevében!!! ❤❤❤
laszlopusztai12 · 2020.04.04. – 20:00
😉 Nagy öröm számomra! 🙂